reklama

Budúcoročný rozpočet bez štipky ambície

Návrh štátneho rozpočtu na rok 2013 žiaľ nepriniesol nijaké prekvapenie. Autori neprekročili svoj tieň, neprišli so žiadnou významnou zmenou a nadviazali na rozpočet na tento rok, ktorý vlastne len mierne upravili.  Zdá sa mi, že ambíciou rozpočtu je nemať radšej nijakú ambíciu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Prvá vec, čo udrie do očí a už ju viacero komentátorov spomenulo, je znížovanie deficitu predovšetkým cestou zvyšovania daní a odvodov. Takáto cesta je podľa mňa nebezpečná, pretože je otázka či skutočný výber daní a odvodov lineárne závisia od sadzby. Domnievam sa, že nie, a tak skutočné príjmy budú pravdepodobné nižšie než projektované. To predstavuje vážne riziko rozpočtu na rok 2013.

Typický je výber daní, ktorých výber treba zvýšiť. Zvyšujú sa tie, kde netreba nič urobiť, zlepšiť výber, prekonávať odpor. Čo ma zaráža, je absolútna pasivita, ba až rezignácia na zlepšenie výberu DPH. V marci tohto roku publikoval Inštitút finančnej politiky MF SR štúdiu Odhad straty príjmov z DPH, v ktorej uviedol, že daňová medzera, ktorú možno interpretovať ako určitý odhad daňových únikov, bola v roku 2010 asi 2,2 mld. EUR. Na základe tohto výpočtu som prepočítal extrapoláciou, že v tomto roku možno očakávať úroveň únikov zhruba 2,3 mld. EUR, a v roku 2013 by mala vzrásť o ďalších 100 mil. EUR na cca 2,4 mld. EUR. Ani v rokoch 2014 a 2015, podľa môjho odhadu, plánovaný rast DPH nezodpovedá očakávanému rastu HDP a konečnej spotreby domácností.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri tomto výpočte som zarátal aj tohtoročné problémy Finančnej správy, predpokladám však, že budúci rok bude fungovať štandardne. Neschopnosť Ministerstva financií a Finančnej správy čeliť daňovým únikom si tak odnesieme všetci a živnostníci obzvlášť napr. v podobe vyšších priamych daní a odvodov, redukcii II. piliera dôchodkového zabezpečenia a vyšších poplatkov a horších úrokoch v bankách.

Neviem presne, prečo takáto rezignácia. Má to však aj ďalší aspekt, ktorý, podľa mňa, vysvetľuje pasivitu zodpovedných. Ide o obrovský balík peňazí, ktorý sa pravdepodobne delí medzi kriminálne živly v bielych golierikoch a veľké nadnárodné spoločnosti pôsobiace na Slovensku. Prví si vytvárajú takto zdroje na ďalšie aktivity a aj kupovanie všetkých zložiek, ktoré by mohli týmto aktivitám brániť. Druhá skupina si tak na úkor slovenských daňových poplatníkov zlepšuje hospodárske výsledky. Vláde sa očividne nechce púšťať do konfliktu s ani jednou z týchto silných skupín. Je to však zlá správa pre občanov Slovenska, pretože v ich krajine majú tieto skupiny väčší vplyv než oni.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výdavky rozpočtu tiež neprekvapili. Vláda sa úplne vzdala ambície zefektívniť štátnu správu - nenavrhuje sa žiadna redukcia zamestnancov, nerušia sa zatiaľ rozpočtové a príspevkové organizácie, hoci niektoré z nich sú už len prežitkami z dôb minulých. V sociálnej oblasti sa neukázala snaha zefektívniť výdavky, napríklad zrušením podpory najbohatších rodín či redukciou nesystémového vianočného príspevku. Nezrušila sa ani len štátna prémia v stavebnom sporení, ktorá je dnes tiež už len prežitkom a ktorá predovšetkým podporuje vlastníkov a manažmenty stavebných sporiteľní. Nevidieť ani náznak snahy reformovať verejné financie tak, aby boli dlhodobo udržateľné a bez deficitu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozpočet však ešte nie je hotový, pretože schodok prevyšuje požadovanú hodnotu o približne 630 mil. EUR. Podobne treba konsolidovať v rokoch 2014 a 2015. Okrem toho chýbajú priority vlády - rozumie sa výdavkové. Predpokladám preto, že konečná verzia sa bude výrazne odlišovať od tejto, no nedomnievam sa, že to bude zmena k lepšiemu. Návrh prvého rozpočtu druhej Ficovej vlády je svedectvom o premárnenej príležitosti. Jednofarebná vláda, v prvom roku funkčného obdobia, so slušnou podporou verejnosti, sa neodhodlala v tom horšom prípade nie je schopná urobiť potrebné rázne opatrenia na príjmovej i výdavkovej strane rozpočtu. Otázka je, kto a kedy tie kroky urobí. Obávam sa, že o rok môže byť už neskoro.

Martin Barto

Martin Barto

Bloger 
  • Počet článkov:  67
  •  | 
  • Páči sa:  46x

Zanietený ekonomický analytik, bývalý viceguvernér Národnej banky Slovenska a bývalý člen Predstavenstva Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Predseda predstavenstva bratislavskej burzy. Člen strany SaS. Výber a spracovanie tém vychádza z mojej praxe a stretávaním sa s vedúcimi predstaviteľmi politík (vrátane guvernérov centrálnych bánk, vedúcich regulačných orgánov a vysokých predstaviteľov ministerstiev financií) a vedúcimi predstaviteľmi finančného a potravinárskeho sektora. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu