Nezávislý úrad, ktorý kontroluje spravodajské služby, funguje vo viacerých štátoch a s takýmto usporiadaním sú dobré skúsenosti. Ide o štíhly orgán, kde sa vymenuje niekoľko dôveryhodných ľudí (viem si predstaviť, kto by to u nás mohol byť), ktorí by prešli bezpečnostnou previerkou (skončia sa neplodné debaty o tomto). Tí si vytvoria malý aparát, ktorý im umožní efektívne fungovanie. Ten nemôžem mať z povahy veci veľké počty ľudí. Je tu istá podobnosť s Radou pre rozpočtovú zodpovednosť, ktorá funguje tiež s malým počtom ľudí. Nevidím dôvod, aby celkové ročné náklady prekročili výrazne 2 mil. €.
Argumenty SIS sú v situácii, keď sa dekonšpirujú príslušníci a objekty spravodajskej služby, zvrátené. Však dekonšpirácia niečo stojí. Okrem toho úlohou SIS je získavať informácie o organizovanej trestnej činnosti a terorizme, i o skutočnostiach spôsobilých vážne ohroziť alebo poškodiť hospodárske záujmy Slovenskej republiky. Nie je ohrozením či aspoň poškodením našich hospodárskych záujmov obrovský výpadok DPH, a nie je za tým organizovaná trestná činnosť ? Viď čerstvý článok - http://ekonomika.sme.sk/c/6839601/kto-je-na-vine-ze-nasa-dph-funguje-zle.html
Ako si SIS počína v tejto oblasti ? Zdá sa, že výsledky sú dosť chabé. Nie je to tým, že vnútri organizácie, ktorú vlastne nik nekontroluje, prebiehajú aj iné aktivity, ktoré odčerpávajú vzácne zdroje ? Preto si myslím, že dôvodiť ekonomickou krízou pri snahe nezavedení nezávislej kontroly je argument bezočivosťou hodný Lexovej SIS.