Starneme a táto časovaná bomba nie je len o dôchodkoch

Autor: Martin Barto | 18.4.2019 o 9:39 | Karma článku: 2,46 | Prečítané:  903x

Je chyba, že problém starnutia populácie sa zväčša spája len s dôchodkami. Dôchodky nie sú predsa jediný problém, ktorý nám starnúca populácia prináša, no verejná debata je akoby len o ňom. 

Je to dlhodobá starostlivosť. Pod týmto pojmom rozumieme kombinovanú sociálnu (najmä opatroveteľskú) a zdravotnú (najmä ošetrovateľskú) starostlivosť pre ľudí, ktorí sú na takúto starostlivosť odkázaní z dôvodu napríklad vysokého veku, či fyzického hendikepu.

Starneme a otázka je, kto sa o nás v starobe či chorobe postará a za čo. Podiel seniorov na celkovej populácii postupne stúpa a stúpať bude. Logicky tým vzrastú aj výdavky na dlhodobú starostlivosť: napríklad výdavky spojené s umiestnením seniorov do domovov, náklady na ADOS (agentúra domácej ošetrovateľskej starostlivosti), náklady na opatrovateľské služby. Proste, vyberte si.

Pozrime sa na prognózu Európskej komisie, ktorá ukazuje podiel obyvateľstva vo veku nad 65 rokov na veľkosti populácie v jednotlivých rokoch. Nie je to optimistický pohľad:

2016

2020

2025

2030

2035

2040

2045

2050

2055

2060

2065

2070

14,7 %

16,9 %

19,3 %

21,2 %

22,6 %

24,6 %

27,1 %

29,3 %

31,0 %

32,0 %

31,8 %

31,1 %

 

 

Európska komisia hovorí, že ak by Slovensko začalo poskytovať dlhodobú starostlivosť na úrovni a kvality západnej Európy, bude nás to v roku 2030 stáť 1,3 % HDP a v roku 2040 to bude 1,6 % HDP. Ak ju budeme poskytovať tak ako doteraz, tak len starnutie populácie nás bude v roku 2030 stáť 1,1 % HDP a v roku 2040 1,2 % HDP.

Máme pomerne jasnú predstavu, čo treba v našej situáciiurobiť. Tu ú niektoré opatrenia, ktoré by pomohli jednak finančne zvládnuť rast potreby starostlivosti a zároveň dosiahnúť lepčiu kvaliztu služieb pre odkázaných spoluobčanov.

V prvom rade zlepšíme podmienky na dlhodobé sporenie ľudí. Zrušíme povinnosť platiť zrážkovú daň u sporiacich a poistných produktov so splatnosťou nad 10 rokov. To zodpovedným ľuďom zabezpečí vyššie príjmy v starobe. Kto si šetrí, nebude trestaný zdaňovaním týchto peňazí.

Ruka v ruke s tým pôjde definovanie štátom garantovaného nároku dlhodobej a následnej starostlivosti. Toto sa stane neoddeliteľnou súčasťou zdravotnej a sociálnej starostlivosti. K tomu vytvoríme priestor pre vznik dlhodobého sporenia si na nadštandard, čiže na starostlivosť a s tým spojené služby nad rámec garantovaného rozsahu. Tieto opatrenia ľuďom, ktorí myslia na svoju budúcnosť, zabezpečia starostlivosť podľa ich individuálnych želaní a potrieb.

Zároveň potrebujeme upraviť systém posudzovania zdravotnej a sociálnej odkázanosti tak, že občan bude posudzovaný na jednom mieste a tento posudok bude platiť pre všetky účely: či už pôjde o invalidný dôchodok, sociálne dávky, nárok na opatrovanie, nárok na prijatie do zariadení a ďalšie.

Každý občan následne dostane voucher, na ktorý mu bude priznaná konkrétna suma a dôležité je, že sám občan sa rozhodne, akým spôsobom s týmto voucherom naloží. Peniaze tak pôjdu tomu, kto sa o občana postará.

To však nestačí.

Musíme zabezpečiť, aby starostlivosť o občana bola v požadovanej kvalite. Takže, v prípade opakovaného zanedbania starostlivosti o odkázanú osobu dohliadneme na dodržiavanie povinnosti toto hlásiť príslušným úradom. Ak sa bude situácia opakovať, títo poskytovatelia budú vylúčení z možnosti poberať peniaze z voucheru.

Financovanie starostlivosti musí zohľadňovať aj majetkové možnosti občana. Preto pri uplatnení nároku na starostlivosť zariadime, aby štát prihliadal na majetok občana, hlavne jeho prípadné presuny v posledných piatich rokoch. Cieľom je znížiť špekulatívne prevody zo strany príbuzných, ktorí následne nechcú prevziať zodpovednosť za odkázaného človeka, ktorého majetok získali.

Spojenie databáz poskytnutých podpôr do jednej, aby bolo vidieť, akú podporu z verejných peňazí každý občan dostal, bude  príspevkom k vyššej transparentnosti ich poskytovania. Samozrejmosťou bude aj to, že sfunkčníme systém hodnotenia kvality zariadení pre zdravotne a sociálne odkázaných. Hodnotiť ich bude nezávislá inštitúcia. Logicky, ak zariadenia nebudú spĺňať kritériá, budú automaticky vyradené zo siete. Nechceme predsa, aby sa o odkázaných občanov starali v zariadeniach ľudia bez primeranej kvalifikácie, či takí, ktorým na odkázaných nezáleží.

Vytvoríme podmienky na využitie produktu reverzná hypotéka. Odkázaní občania tak budú môcť využiť svoj byt či dom na financovanie svojej dlhodobej starostlivosti takým spôsobom, že ich vlastné využívanie nehnuteľnosti ostane nezmenené. Občania, ktorí si nestihli potrebné peniaze našetriť, ale vlastnia nehnuteľnosť, tento produkt určite uvítajú.

K 21. storočiu patria aj moderné prístupy. Preto podporíme rozvoj telemedicíny na permanentné sledovanie zdravia a životných funkcií odkázaných občanov v domácom prostredí, ktoré považujem za najlepšie riešenie. Spolu s podporou komunitných programov pre seniorov to bude výborná kombinácia.

Tých opatrení je viacero ďalších a spolu tvoria výbornú multikombináciu riešení, ktoré nám pomôžu vykompenzovať problém so starnúcou populáciou. Všetci raz budeme starí, a štát musí myslieť na našu budúcnosť. Dlhodobá starostlivosť sa jednoducho nedá dlhodobo odkladať. A my sme pripravení ju riešiť.

 
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Kalavská: Z ministerstva sa vrátim do nemocnice

Chcem sa vrátiť na internú kliniku, vraví ministerka zdravotníctva ANDREA KALAVSKÁ.

Polícia zasahalovala u Jankovskej, zobrali jej mobil

Štátnu tajomníčku spomína aj Kočnerova komunikácia so Zsuzsovou.


Už ste čítali?