Nech bude technologický pokrok postupovať akýmkoľvek tempom, v strednodobej budúcnosti bude ľudský kapitál a kvalita a počet pracovníkov v zdravotníctve stále rozhodujúci. Dôkazom je, že práca sestry v zdravotníctve je najmenej ohrozená automatizáciou v najbližších rokoch[1].
Ako sme teda na tom s pracovníkmi v našom zdravotníctve ? Sestry
Každý vie, že bez sestier by zdravotníctvo skolabovalo do niekoľkých dní. Podľa dát NCZI klesol počet sestier medzi rokmi 2009 až 2017 z 32 708 na 30 732, čo je pokles o 6%. Samotný pokles počtu sestier je nevyhnutné doplniť o to, ako sa mení ich demografia a to predstavuje o niečo dramatickejšie čísla.
Veková skupina | Rok | |||||||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Spolu | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
20 – 29 | 13,2 | 12,0 | 11,3 | 10,7 | 9,9 | 9,1 | 7,9 | 7,2 | 7,2 | 7,4 |
30 – 39 | 32,0 | 31,6 | 30,7 | 30,2 | 28,8 | 27,6 | 26,0 | 24,0 | 21,1 | 18,0 |
40 – 49 | 28,5 | 28,7 | 28,8 | 28,9 | 29,9 | 30,9 | 32,5 | 34,0 | 35,6 | 37,3 |
50 – 59 | 22,7 | 23,9 | 24,7 | 25,6 | 26,2 | 26,7 | 26,9 | 27,5 | 28,1 | 28,2 |
60+ | 3,6 | 3,8 | 4,5 | 4,6 | 5,1 | 5,6 | 6,7 | 7,4 | 8,0 | 9,1 |
Z tabuľky je vidieť, že sestry nám jednoznačne starnú doslova pred očami. Čo sa dá s týmto stavom robiť? Podľa analýzy inštitútu zdravotníckej politiky zo 100 ľudí, ktorí začnú študovať na Slovensku ošetrovateľstvo, ostane v slovenskom zdravotníctve 49. Je to zarážajúco nízky počet v spojení s poklesom o záujem o štúdium ošetrovateľstva, ako je vidieť v tabuľke nižšie.
5602R00 ošetrovateľstvo | VD | VE | SD | SE | ŠD | spolu |
2014 | 476 | 353 | 109 | 86 | 1024 | |
2015 | 491 | 343 | 92 | 84 | 1010 | |
2016 | 414 | 34 | 397 | 64 | 94 | 1003 |
2017 | 427 | 26 | 160 | 103 | 716 | |
2018 | 441 | 24 | 178 | 98 | 741 |
VD | VE | SD | SE | ŠD | ŠE |
verejné denne | verejné externe | súkromne denné | súkromné externé | štátne denné | Štátne externé |
Mojím návrhom na stabilizáciu situácie je začať poskytovať študentom ošetrovateľstva štipendium, ak sa zaviažu pracovať v slovenskom zdravotníctve istý počet rokov. Samozrejme, suma musí byť motivačná. Preto, by som predložil ako návrh do diskusie napr. sumu 5000 Eur ročne, z čoho by vedeli študujúci ošetrovateľstva zaplatiť ubytovanie, stravu, učebnice a mať nejaké vreckové. Tí skôr narodení si určite spomenú, že podobný systém existoval v minulosti pri príprave vojakov z povolania či baníkov. Na Slovensku je aj dnes dosť rodín, ktoré si nemôžu dovoliť poslať dieťa na strednú a vysokú školu. Uvedený návrh by im v tom mohol pomôcť, a zároveň stabilizovať počet sestier na Slovensku. Navrhovaný systém by mohol fungovať tak pre stredné ako aj pre vysoké školy, pričom popri prospechu by hral úlohu len počet rokov, ktorý sa štipendista zaviazal odpracovať v slovenskom zdravotníctve. Domnievam sa tiež, že by to mohol byť aj jeden z nástrojov ako pomôcť deťom z majetkovo a sociálne slabších rodín vymaniť sa z chudoby a vylúčenia.
Lekári
Na začiatok niekoľko štatistík. V počte lekárov sa Slovensko v zásade nelíši od priemeru v EÚ, čoho dôkazom je aj nasledujúca tabuľka.
Počet lekárov (na 1 000 obyv.), 2017 | ||
Zdroj: OECD - Health - Health Care resources - Physicians | ||
| ||
| 2000 | 2015 |
SK | 3,35 | 3,45 |
V3 | 2,76 | 3,04 |
EU-28 | 2,99 | 3,64 |
EU-15 | 3,03 | 3,82 |
Problém nie je ani tak v celkovom počte lekárov, ale v ich zlom geografickom rozložení a aj v otázke ich špecializácie. Viditeľný je nedostatok všeobecných lekárov, aj niektorých špecialistov:
Počet lekárov podľa špecializácií (na 1 000 obyv.), 2016* |
|
|
|
|
|
|
Zdroj: OECD - Health - Health Care resources - Physicians by categories |
|
| ||||
|
|
|
|
|
| |
| Všeobecný | Pediater | Gyn. a pôr. | Psychiater | Chirurg | Špecialista |
SK | 0,40 | 0,20 | 0,20 | 0,10 | 0,80 | 1,50 |
V3 | 0,42 | 0,15 | 0,14 | 0,09 | 0,58 | 1,61 |
EU28 | 1,09 | 0,19 | 0,17 | 0,18 | 0,79 | 1,91 |
EU15 | 1,24 | 0,18 | 0,16 | 0,19 | 0,80 | 1,91 |
Problém tiež nie je len nedostatok všeobecných lekárov, ale aj ich veková štruktúra. Podľa údajov Slovenskej lekárskej komory je v kategórii 60+ 42,9% všeobecných lekárov a 41,4% pediatrov. Myslím, že to je skutočne alarmujúci stav. Ako ho vyriešiť?
Veková štruktúra, lekári podľa špecializácií (%), 2016 | |||||
Zdroj: Slovenská lekárska komora |
|
|
| ||
| 20-30 | 30-40 | 40-50 | 50-60 | 60+ |
Všeobecný | 0,3 | 8,4 | 21,1 | 27,3 | 42,9 |
Pediater | 0,7 | 10,5 | 21,6 | 25,7 | 41,4 |
Špecialista | 0,6 | 16,8 | 28,7 | 23,7 | 30,3 |
Chirurg | 0,0 | 14,5 | 29,0 | 33,3 | 23,2 |
Psychiater | 0,3 | 19,3 | 40,0 | 13,0 | 27, |
Musíme riešiť súčasne dva problémy: Mladí lekári nemajú motiváciu pracovať ako všeobecní lekári, a zároveň dochádza k nerovnomernému rozdeleniu špecialistov v regiónoch. Preto navrhujem vytvoriť pôžičkové programy, napríklad prostredníctvom Slovenskej záručnej a rozvojovej banky, pre prípady, že si chce lekár založiť ambulanciu v regióne, kde chýba jeho špecializácia, či je nedostatok všeobecných lekárov alebo pediatrov. Mladý, začínajúci lekár by mohol dostať úver na založenie a rozbeh ambulancie s tým, že prvých napríklad 5 rokov by lekár splácal len úroky a až potom (po stabilizácii praxe) aj istinu. Podmienkou by opäť mohol byť záväzok odpracovať istý počet rokov v slovenskom zdravotníctve.
Tieto nástroje majú predovšetkým za cieľ priniesť do zdravotníctva mladú krv. Stále verím, že práve mladá krv by prispela k väčšej konkurencii a tým pádom k lepšej kvalite služieb v našom zdravotníctve.
[1]https://www.oxfordmartin.ox.ac.uk/downloads/academic/The_Future_of_Employment.pdf